Nepřehlédněte!


GDPR    
pro advokáty a AK    
ZDE    

  • FOO
  • FOO
  • FOO

Advokátka Palacha u totalitního soudu je hvězdou filmu

43 let od smrti Jana Palacha se bude o jeho činu točit film. Hlavní postavou je Dagmar Burešová, polistopadová politička, jež tehdy hájila Palachovy u soudu.

PRAHA Dagmar Burešová byla jako polistopadová ministryně spravedlnosti a poté i předsedkyně českého parlamentu politickou celebritou. Zanedlouho se na celosvětovém televizním kanálu HBO stane hvězdou stříbrného plátna v podání herečky Tatiany Pauhofové. Ta ji v hlavní roli v třídílné sérii Hořící keř zpodobňuje jako advokátku matky Jana Palacha, který se v roce 1969 na protest proti potlačování svobod po okupaci vojsky Varšavské smlouvy upálil.

* Těšíte se na trilogii Hořící keř?

 A víte, že ano. Nejde o mě, ale o Jana Palacha. Zaslouží si to. Nebyla to lehká doba, avšak zápas s totalitou – obhajovala jsem asi stovku odpůrců režimu – mě bavil. Měla jsem pocit, že dělám konečně něco užitečného a pomáhám lidem, které režim ničil.

* Tuším, že Jan Ruml řekl: Dobrý disident je člověk bez rodiny a dětí, protože na něj StB přes ně nemůže. Vy jste měla manžela a dvě dospívající dcery. A přesto jste hájila odpůrce totality a soudy dokonce i vyhrávala...

 Vůbec jsem to nestavěla tak, že mě rodina limituje při obhajobě lidí, jimž byla upírána základní lidská práva. Považovala jsem to za svoji povinnost a pohrdala kariérou. Zpočátku jsem soudy opravdu vyhrávala. Snad to nebude znít neskromně, ale byla jsem dobrá advokátka. Jeden z disidentů mi dokonce v žertu řekl, že jsem snad musela soudce podplatit. Se sílící pookupační normalizací mi ovšem byly schopnosti k ničemu.

* Prohrála jste i žalobu na komunistického poslance Viléma Nového, který Palacha nařkl ze spojení se západní rozvědkou a že se původně chtěl zapálit jen studeným ohněm.

 Byly jsme bez šance. Nemohla jsem se ale na vystrašenou, dezorientovanou a pronásledovanou maminku Jana Palacha vykašlat. Stále dokola se mě ptala, jestli čin jejího syna měl smysl. Slouží ke cti mnohých soudců, že ten případ nechtěli soudit. Ujala se ho až úplně pitomá soudkyně s kvalifikací právnické školy pracujících. Její zamítnutí žaloby bylo obskurní: pravicoví oportunisté se nemohou soudit o čest, poněvadž žádnou nemají. Šlo nám i o to, aby se na Jana Palacha, který přinesl tu nevyšší a mimořádně bolestivou oběť, nezapomnělo. Aby se někdo zastal jeho maminky a aby se představitelé moci alespoň při soudních sporech podívali sami na sebe.

* Popište atmosféru soudu. Cožpak soudkyně verdiktu věřila?

 Byla to fanatička, takže věřila. No a síň? Ta praskala ve švech. Seděli tam samí fízlové. Nikdo jiný se dovnitř nedostal. Jako vystřižené z románu 1984 George Orwella. Dnešní mladí to asi nepochopí. Přesto to ale bylo napínavé a já si tu dobu docela užívala. Vedla jsem zajímavé spory s totalitním režimem, takže mi to stálo za to.

* A jak se vám za žalobu na poslance Viléma Nového režim „odvděčil“?

 Měla jsem tehdy jet za bratrem, který emigroval do Švédska, takže mi na sedm let zabavili pas. Už ani nevím, na kolika výsleších v pověstné Bartolomějské jsem byla, a tajné jsem měla neustále v patách, to bylo zvlášť nepříjemné. Dceru Zuzanu ještě pustili na gympl, avšak dcera Lucie už byla bez šance.

* Radil se s vámi autor scénáře trilogie Hořící keř Štěpán Hulík?

 Ráda bych si scénář přečetla a sdělila mu názor. Ale plést se mu do toho nehodlám.

* Vlastně je to tak trochu váš návrat na scénu – i když tentokrát filmovou a zprostředkovaně.

 Žádný nebude. Jsem v důchodu. Víte ale, z čeho mám radost?

* Ano?

 Advokáti jsou ve filmech líčeni jako vykukové a vydřiduši. Kladnou roli advokáta jsem neviděla.

* A co Miloš Kopecký v Kauze králík?

 To byla ale skvělá postava! Ostatně i Kopecký byl mým klientem.

Přejít na hlavní stránku Zobrazit desktop verzi