Nepřehlédněte!


GDPR    
pro advokáty a AK    
ZDE    

  • FOO
  • FOO
  • FOO

Právo na webu? U nás se moc neřeší

11.3.2019, Lidové noviny, str. 15, Šarlova Šudrychová

„Je jen otázkou času, kdy si firmy a influenceři začnou dávat pozor na smlouvy a věnovat jim pozornost,“ říká v rozhovoru pro LN

právnička Andrea Pavelcová, která se věnuje právu v marketingu.

* LN Nedávno německý soud rozhodoval kauzu instagramerky, jež v příspěvku označila několik společností, přestože s nimi neměla smlouvu o spolupráci. Soud nejprve rozhodl, že blogerka musí každý příspěvek, v němž označuje firmu, doplnit slovem reklama. Pak rozhodnutí zmírnil. Mají se něčeho takového obávat i čeští influenceři?

    Rozhodnutí se týkalo pouze blogerky Vreni Frost a jejích příspěvků. Z toho si ale samozřejmě vzali příklad i ostatní blogeři, jež rozhodnutí vyděsilo. Vreni pravděpodobně někdo musel udat, jinak nevím, proč by si úřady vybraly zrovna ji, vzhledem k tomu, že je ještě relativně malý influencer (člověk, který něco ovlivňuje – pozn. red.). Přineslo to jistý precedens. Němci to mají nastavené trochu jinak než my. Češi rádi porušují pravidla, kdežto Němci jsou takoví, že když Google vydá nějakou svou interní směrnici, jak by se měli influenceři chovat, tak ho doopravdy poslouchají.

* LN Připadá mi, že obecně se v Německu téma reklama influencerů řeší daleko více než v Česku. Je to povahou Němců?

    Určitě. Řekla bych ale, že je to ignorance Česka a českých úřadů, než že by to v Německu nějak více hrotili. Nedávno jsem viděla, jak jedna Češka na Facebooku psala, že ohlásila neoznačenou reklamu u jedné blogerky. Bohužel ji ohlásila na Českou obchodní inspekci (ČOI) namísto na živnostenský úřad, který věci kolem reklamy řeší, tudíž ČOI k tomu vůbec nebyla kompetentní, nicméně jí odepsala něco ve smyslu, že vůbec neví, co to je nějaký Instagram, kdo ví, jestli to tam nahrála tato osoba. U nás lidé na úřadech možná vůbec netuší, co je to Instagram a když ho otevřou, tak si řeknou, nějaká holka si sem dává své fotky a neberou to vážně. Ale už nevidí, že jsou na něm různé celebrity, které dělají reklamu elektronickým cigaretám, a přitom mají mezi svými sledujícími spoustu dětí. Tyhle celebrity vůbec nezajímá, že máme nějakou regulaci reklamy na cigarety.

* LN České úřady tedy neoznačenou reklamu vůbec neřeší?

    Možná ano, jen se o tom neví. Kdybych byla influencer, co má problémy s úřady, tak se snažím, aby se o tom nikdo nedozvěděl. V zahraničí je označování reklamy velké téma, influenceři mají dnes mnohem větší moc než některé značky. Čekám, kdy se to i u nás probudí. Pokud se soudy a úřady budou někde inspirovat, tak v sousedním Německu a myslím, že je to na spadnutí. Je jen otázkou času, kdy si firmy a influenceři začnou dávat pozor na smlouvy a věnovat jim pozornost. I nás se někdo v posledních několika měsících neustále ptá, jak co funguje, nebo abychom jim vypracovali audit na jejich kampaň. Čím dál častěji se objevují komentáře, proč někdo neoznačuje reklamu.

* LN Známe nějaké další případy krom elektronických cigaret, kdy se čeští influenceři dostali do střetu se zákonem?

    Hodně zajímavý případ byla Podolka a youtuber FattyPillow. Youtuber pomluvil restauraci Podolka za nedostatečný servis se zajištěním židlí a poštval své fanoušky, aby na Facebooku Podolce dali špatné hodnocení. A myslím, že kdyby jej Podolka zažalovala, tak něco vysoudí. Háček byl dokonce ještě v tom, že si youtuber spletl dvě různé Podolky a fanoušky poštval proti nesprávné. Postižená Podolka to ale vzala s vtipem, přinesla na terasu čtyři typy židlí, vyfotila je na své sociální sítě a uvedla, že místo u nich bude mít každý. Tam se ukázalo, že marketing je dneska víc než právo. Jejich značce to velmi pomohlo, místo toho, aby zaplatili náklady na soudní spory a dali do nich spoustu energie.

* LN V eLegal vás hodně oslovují firmy, abyste jim sestavili smlouvy s influencery. Na co by si měl dát ale pozor začínající influencer při uzavírání prvních smluv?

    Vždycky, když bere do ruky smlouvu, je potřeba se zaměřit na to, jaké všechny povinnosti mu z ní plynou a k čemu všemu se zavazuje. Je potřeba si dávat pozor na to, co se po něm chce, zda je to vůbec možné splnit, do kdy se to po něm chce, jestli smlouva neobsahuje pokuty za opožděné plnění nebo vadné plnění. To by mohlo nastat například v případě, kdy firma chce, aby byl produkt vidět v určité velikosti, například logem dopředu. Pokud influencer vydá příspěvek, který tyto parametry nesplňuje, firma by mohla i odstoupit od smlouvy. Dále je třeba dát si pozor na to, jestli mu firma dovolí objektivně zhodnotit produkt a napsat upřímnou recenzi nebo se zcela zakazuje mluvit o firmě špatně. Největší kámen úrazu jsou ustanovení ohledně exkluzivity, tedy nemožnosti spolupráce s jinou agenturou, firmou nebo na podobném produktu. Pokud půjde o mladé influencery, třeba 14leté youtubery, budou smlouvu uzavírat rodiče nebo agentura.

* LN Přednášíte o právu pro blogery. Co ty, kteří přijdou na vaše školení, nejvíce zajímá?

    Nejvíc je zajímá, co si mohou dát na blog z hlediska autorských práv. Co si mohou vyfotit a natočit, k čemu mohou dát hudbu. Kdy jim kvůli tomu YouTube smaže celé video. Ti pokročilejší se ptají i na GDPR, jak je to s osobními údaji, když se vyfotí ve městě s pár dalšími lidmi okolo, jak to funguje. Nejčastěji se ptají na ilustrační obrázky. I v případě zakoupení fotky z fotobanky je zde ale riziko, že ji tam nahrál někdo neoprávněně. Pokud má na starosti firemní blog a bude potřebovat vysoce profesionální fotky, je třeba si dát pozor na to, aby k nim měl licence nebo si sehnal vlastního fotografa.

* LN Jaké chyby nejčastěji dělají čeští blogeři, jsou to ta autorská práva?

    Přesně tak, jsou to autorská práva, ale i zmíněné neoznačování reklamy a hlavně soutěže. To je úplně šílené, jakým způsobem se u nás dělají. A nejčastější typ chyb? To je „sdílejte tento příspěvek“, to se dělat nesmí, ať už na naši zeď nebo zeď kamaráda. Občas mi přijde, že lidi to už dělají automaticky, i když to ani není v pravidlech soutěže. Soutěž se nesmí spojovat s Facebookem. Když se soutěž dělá na Facebooku, je třeba uvést, že ten s tím nemá nic společného. Facebook má dokonce ve svých podmínkách, co přesně musí zaznít. Vždy někde musí být odkaz na plné znění pravidel. Vše se nedá vměstnat do příspěvku.

* LN Co by v těch pravidlech nemělo chybět?

    Měla by obsahovat údaje jako: kdo soutěž pořádá, o co se přesně hraje a do kdy, jaké jsou podmínky účasti v soutěži, jaká je mechanika výběru výherce a jak se nakládá s osobními údaji, které v soutěži sbíráte. Stává se, že firmy chtějí marketingově využít předávání cen, ale nezasmluvní si to. Proto je dobré dát si do podmínek, že výherce souhlasí s pořizováním záznamu při předávání ceny, popřípadě, že souhlasí s pořizováním fotografií z dovolené, pokud vyhraje zájezd. Je třeba si dát ale pozor na to, aby se soutěž nezvrhla v hazardní hru, která by již nebyla podle spotřebitelského zákona, ale podle zákona o hazardních hrách. To nastává v případě, kdy je slosování náhodné a soutěžící musí vložit do soutěže nějaký nepřiměřený vklad, což může být například SMS za 100 korun. Případně když si musí koupit jízdenku na vlak, která je pětkrát dražší, aby mohl soutěžit o roční jízdné.

Andrea Pavelcová * Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, během studia pracovala v marketingové agentuře. Dnes pracuje jako právnička v advokátní kanceláři eLegal. Zaměřuje na marketing, právo duševního vlastnictví, nekalou soutěž a ochranu osobních údajů. * Spustila také vlastní projekt FITFAB Strong – čtyřtýdenní fitness program, v jehož rámci se cvičí z pohodlí domova.

 

Přejít na hlavní stránku Zobrazit desktop verzi