Nepřehlédněte!


BEZPLATNÉ PRÁVNÍ
PORADENSTVÍ
ZDE    

  • FOO
  • FOO
  • FOO

Černí pasažéři a exekuce. Změna zajetého byznysu?

Dítě nepřizná, že jelo načerno, a rodiče za pár let překvapí exekutor. Stačí také na pokutu zapomenout a malér je na světě. To chce město změnit. Nelíbí se mu také, že část dluhů končí u firmy se sídlem na Panenských ostrovech.

PLZEŇ Dosavadní poměry kolem vymáhání pokut za černé jízdy veřejnou dopravou v Plzni se zřejmě změní. Úprava pravidel by měla předejít kontroverzním případům, kdy například děti nepřiznaly rodičům pokutu a sankce se pak rychle vyšplhala na desítky tisíc korun nebo někdo na zaplacení pokuty zapomněl a případ skončil žalobou. Navíc je možné, že skončí praxe, kdy část dluhů černých pasažérů v Plzni získávala firma se sídlem na Panenských ostrovech, což umožňovalo vyhnout se placení daní.
Příprava změn je částečně důsledek rozhodnutí soudů, které mnohatisícové sankce za cestování bez jízdenky považovaly za nepřiměřené a odporující dobrým mravům. Svou roli na výši sankcí měly i odměny advokátům, kteří vyřizovali žaloby dlužníků. Kritici systému upozorňovali, že advokáti přitom dělali jenom nenáročné a stále se opakující úkony. Jen v Plzni se jedná o tisíce případů ročně, protože revizoři chytí za dvanáct měsíců přes 30 tisíc černých pasažérů. Plzeňský soud loni řešil na čtyři tisíce takových případů.
Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus prohlásil, že o změně dosavadní praxe vedení společnosti jedná.
Náměstek primátora Plzně pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD) už při zasedání zastupitelů oznámil, že úprava systému je na spadnutí. Reagoval tak i na kritiku opozice, že některé pohledávky za černými pasažéry dopravních podniků advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol. prodala společnosti se sídlem na Panenských ostrovech.
„Představenstvo dopravních podniků už přijalo některé kroky, které systém upravují. Od března se zasílají předžalobní upomínky zákonným zástupcům černých pasažérů mladších 18 let. Zhruba za dva měsíce by upomínky měli dostávat všichni, kteří se mezi hříšníky ocitli poprvé,“ vysvětloval Šimák.
Město se podle něj bude snažit změnit i skutečnost, že některé dluhy černých pasažérů kupuje od advokátní kanceláře Volopich, Tomšíček & spol. společnost se sídlem v daňovém ráji. „No samozřejmě, ale bude záležet na znění smlouvy,“ řekl Šimák. Ten ovšem očekává, že katalyzátorem změny v systému vymáhání pokut bude skutečnost, že začala platit vyhláška, která omezuje odměny advokátů. „Předpokládám, že to může spět až k vypovězení současných smluv, protože se změnily podmínky a odkupování pohledávek už nebude tak výhodné,“ konstatoval Šimák.
Šéf dopravních podniků Michal Kraus očekává, že advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol., která pohledávky za černými pasažéry od dopraváků kupuje, bude chtít o úpravě dosavadních vztahů jednat.

Černí pasažéři a pokuty. Přijde změna?

Kraus ale upozornil, že zatím není zřejmé, jak by mohl změněný systém vypadat. A je tedy možné, že by si vymáhání pohledávek vzaly na starost samy dopravní podniky? „Zatím jsme měli z pohledávek čistý výnos. Pokud si to začneme vymáhat vlastními silami, bude výnos nižší o náklady na vymáhání, které jsme zatím nehradili. Ty by nás mohly stát miliony,“ sdělil Kraus. Ten se domnívá, že by pak dopravní podniky žádaly vyšší příspěvek od radnice.
Daniel Volopich a Tomáš Tomšíček uvedli, že společnost se sídlem na Panenských ostrovech od nich získala pouze 10 až 15 procent pohledávek za černými pasažéry. Oba také tvrdí, že vymáhání pohledávek není tak výnosné, jak se zdá, protože jsou pohledávky špatně vymahatelné. „Zatím nedokážeme říct, jaký z toho budeme mít zisk,“ uvedl Volopich. Ten dokonce tvrdí, že po tom, co vyhláška srazila odměny advokátů v takových případech, jeho kancelář až někdy po šesti letech zjistí, zda a jak se transakce vyplatila.
Od kritizované praxe prodeje pohledávek společnosti sídlící na Panenských ostrovech jsou advokáti ochotni upustit. „Pokud tohle vadí, není to problém. Můžeme si najít jiného finančního partnera v Česku,“ uvedl Tomáš Tomšíček. Advokáti zdůrazňují, že jejich kancelář dopravním podnikům při odkupu pohledávek platí 105 procent z hodnoty pohledávky. To znamená, že dopraváci získávají o něco víc než cenu tisícikorunové pokuty a jízdenky.

Přejít na hlavní stránku Zobrazit desktop verzi